Close
Popular searchesNyheterVäskorBältenAccessoarerBästsäljareOutlet
Start/Kundservice

Kundservice

Har du några frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice.

Kontakt

Kontakta oss gärna via mail eller telefon.

Telefontid: Måndag-fredag mellan 10.00-12.00 & 13.00-14.00
TELEFON: 0300-154 00

Köpvillkor

Allmänt

Dessa allmänna villkor (nedan “Villkoren”) gäller för alla beställningar som en kund (i det följande “du” eller “dig”) gör från Saddler Scandinavia AB, org.nr. 556596–7758 (i det följande “Saddler”, “oss” eller “vi”).

När du använder vår webbplats saddler.se respektive saddler.com (nedan “webbplatsen” eller “butiken”) för att se vårt sortiment, göra en beställning eller söka information om oss så godkänner du att Villkoren gäller. Det är därför viktigt att du läser igenom dem noggrant, så att du förstår vilka rättigheter och skyldigheter som gäller för oss och för dig.

Vi förbehåller oss rätten att ändra Villkoren efter behov, utan att meddela dig på förhand. Vi kommer dock alltid att tillämpa den version av Villkoren som gällde vid den tid då du gjorde en viss beställning på den beställningen, såvida inte ändringen av Villkoren föranletts av ny eller ändrad lagstiftning.

Beställning

Vi godtar inte beställningar från personer som är under 18 år eller som står under förmyndarskap eller förvaltarskap. Vi levererar endast till fysiska leveransadresser, inte till boxadresser eller företagsadresser. Vi levererar för närvarande till Österrike, Belgien, Bulgarien, Kroatien, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Gibraltar, Grekland, Ungern, Island, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien och Sverige. Vi förbehåller oss rätten att neka en beställning.
När du gör en beställning på webbplatsen måste du uppge vissa personuppgifter. Du ansvarar själv för att de uppgifter som du fyller i är korrekta och kompletta. Information om hur Saddler behandlar dina personuppgifter finns i vår Integritetspolicy. För information om hur vi använder cookies, se vår cookiepolicy.

När du har slutfört din beställning skickar vi en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till customer.support@saddler.com. Du ansvarar själv för att den e-postadress som du uppger är korrekt och för att meddela oss om den ändras.

Om vi av någon anledning inte kan leverera det du beställt så kommer vi att informera dig om detta så fort vi kan. Du väljer i detta fall om du vill acceptera en ny leveranstid eller, om din order inte är komplett, att häva köpet. Vi tar inte ut någon avgift för detta, utan makulerar beställningen innan leverans. Får vi inget svar inom två dygn skickar vi de beställda varor som finns i lager.

Om du redan har betalt för varor som vi inte kan leverera så kommer vi att betala tillbaka den del av beloppet som avser de varor som vi inte kan leverera, med samma betalningssätt som du använde när du gjorde din beställning. Om detta inte är möjligt kommer vi att kontakta dig för att lösa återbetalningen på annat sätt.

Produktinformation och lager

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats, lagersaldofel samt för slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende, då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi strävar dock alltid efter att exponera produkterna så korrekt som möjligt. De mått som anges på produkterna ska ses som ungefärliga värden, som kan variera något. Måtten ska inte uppfattas som en garanti på produktens faktiska mått.

Vår målsättning är alltid att de varor som vi visar på webbplatsen ska finnas för leverans, men vi kan inte garantera att så alltid är fallet. Vi förbehåller oss också rätten att när som helst och utan föregående meddelande upphöra med försäljningen av en viss vara.

Priser och betalning

Alla priser i butiken anges i vald valuta, inklusive moms (för närvarande 25 %) och eventuell tullkostnad, men exklusive frakt. Vi reserverar oss för prisändringar orsakade av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset. Vid sänkt pris, realisation eller liknande erbjudanden gäller de angivna priserna så långt lagret räcker. Eventuella rabatter gäller vid ett köptillfälle och de kan inte föras över på returer, byten, reklamationer eller framtida beställningar.

Betalning sker genom Klarna Checkout med flexibla, valbara betalmetoder. För mer information om Klarnas tjänster eller frågor om dem hänvisar vi till klarna.com eller Klarnas kundtjänst.

Vi förbehåller oss rätten att överlåta eller pantsätta betalningsfordringar för utförda leveranser till tredje part. Om det sker kommer du att underrättas om detta.

Leverans och frakt

Våra normala leveranstider är:

Sverige: 1–3 helgfria vardagar (PostNord, ombud eller varubrev*)
Övriga Norden: 4–6 helgfria vardagar (Bring)
Övriga Europa: 3–5 helgfria vardagar (DHL, hemleverans**)

*Varubrev, paketet delas ut i din postlåda. Om paketet inte får plats i postlådan levereras det vid din dörr eller i en påse som hängs utanpå din postlåda. Du aviseras när leveransen är utförd.
**Paket till Estland, Lettland och Litauen levereras endast till närmaste ombud.

Leveranser inom Sverige (försändelser med PostNord) ska lösas ut hos ombud inom sju (7) dagar för att förhindra att paketet går i retur.

Från och med den 1 oktober 2022 ska paket som levereras av Bring (övriga Norden) till utlämningsställe, dvs. paketombud och paketbox, lösas ut hos ombud inom sju (7) dagar för att förhindra att paketet går i retur.

Observera att leveranssätt i dagsläget ej är valbart.

Vi strävar alltid efter att leverera inom ovan angivna tider, men det kan hända att en leverans försenas på grund av omständigheter utanför vår kontroll. Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid), kontakta oss på: customer.support@saddler.com. Skulle leveranstiden överskrida 30 dagar har du rätt att häva ditt köp.

Vi erbjuder alltid fri frakt i alla nordiska länder (Sverige, Danmark, Norge och Finland). I övriga länder debiteras normalt en standardfrakt om 8 EUR. Fraktkostnaden redovisas tydligt under beställningsprocessen, innan du slutför beställningen. Kan vi inte leverera alla varor du beställt samtidigt så tar vi inte ut ytterligare fraktkostnader för efterföljande leveranser av samma slag som den första.

Om en vara har skadats under transporten ber vi dig att om möjligt anmäla detta genast, på utlämningsstället. Hämtar du varan i en butik kan du anmäla eventuella skador till butikspersonalen.

Outlösta paket

För paket som inte blir utlösta debiterar vi en avgift. Avgiften täcker en del av de kostnader som uppstår för expediering, packning, emballagering och returbehandling på lager.

Kostnad för outlöst paket:
Sverige: 200 SEK
Norge: 200 NOK
Danmark: 200 DKK
Finland & övriga länder: 20 €

Ångerrätt och returer

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstadgad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

Hur du utnyttjar din ångerrätt

Fyll i returformuläret med vilka produkter du önskar returnera. Lägg sedan kortet med produkterna i returpaketet. Packa produkterna omsorgsfullt i Saddler-kartongen och fäst returfraktetiketten på utsidan av paketet, se till att täcka den gamla etiketten ordentligt.

Lämna in returpaketet på närmaste postombud. Be alltid om ett inlämningskvitto.

För returer från Norge, kontakta oss på customer.support@saddler.com så skickar vi en tullfaktura och returfraktsetikett till dig.

Returkostnaden står du för. Vi debiterar följande kostnad:

Sverige: 0 kr
Norge: 69 NOK
Danmark: 39 DKK
Finland: 5 EUR
Övriga länder: 8 EUR

När din retur behandlats får du en bekräftelse (via Klarna) och återbetalning/kreditering av ditt köp sker inom 14 dagar. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

Om du hellre vill använda Konsumentverkets ångerblankett hittar du den nedan. Den innehåller också information om ångerrätten.

Byte

Vill du göra ett byte av en produkt så gör du en retur enligt ovanstående anvisning och lägger sedan en ny order i butiken.

Reklamationer och klagomål

Vi inspekterar alla varor innan de skickas till våra kunder. Skulle varan ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentlagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Du måste dock underrätta oss om felet inom skälig tid efter det att du borde ha märkt det (reklamation).

Hur du gör för att reklamera

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till customer.support@saddler.com där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentlagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentlagstiftning. Vid vår bedömning av reklamationer följer vi rättspraxis och riktlinjerna från Allmänna Reklamationsnämnden (”ARN”).

Om vi inte kan komma överens angående en reklamation kan du vända dig direkt till ARN, www.arn.se, med postadress ”Allmänna reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm”. Saddler medverkar i ett eventuellt alternativt tvisteförfarande och följer ARN:s rekommendationer. Du har också möjlighet att skicka ditt klagomål till ODR-plattformen, som är EU:s plattform för tvistlösning på nätet. Genom plattformen kan konsumenter och företag själva försöka lösa ett klagomål eller komma överens om ett alternativt tvistlösningsorgan att skicka klagomålet till. Plattformen är kostnadsfri och finns på alla officiella EU-språk.

Immateriella rättigheter

Alla immateriella rättigheter, till exempel varumärken och upphovsrätt, på webbplatsen tillhör Saddler eller, i förekommande fall, dess licensgivare. Användning av vår webbplats och dess innehåll, helt eller delvis, får enbart ske för ditt eget personliga och icke-kommersiella bruk. Bilder, texter och annat innehåll får alltså inte, varken helt eller delvis, kopieras och användas för andra syften utan vårt föregående skriftliga tillstånd.

Bolagsinformation

Saddler Scandinavia AB är ett svenskt aktiebolag med säte i Kungsbacka.
Besöksadress: Kabelgatan 14, 434 37 Kungsbacka
Postadress: Box 10224, 434 23 Kungsbacka
Org.nr. 556596–7758
Momsregistreringsnummer: SE556596775801

Tfn. +46-300 154 00
e-postadress: customer.support@saddler.com

Cookies

Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. En cookie är en liten textfil som lagras i din webbläsare på din dator, surfplatta eller smartmobil. Det är inte ett program som kan innehålla skadlig programvara eller virus. När du besöker en webbplats som använder cookies gör det att webbplatsen kommer ihåg dina personliga inställningar, exempelvis språk och valuta. Cookies används också för marknadsföring och statistiska ändamål.

Integritetspolicy

Publicerad: 2023-02-20

Denna integritetspolicy gäller omedelbart för nya användare och från och med den 20 februari 2023 för befintliga användare. Den här Integritetspolicy ersätter alla tidigare versioner.

Vår integritetspolicy beskriver hur vi samlar in, använder, sparar, lämnar ut och skyddar dina personuppgifter. Policyn gäller för www.saddler.com, för all vår kommunikation och alla relaterade tjänster.

Genom att acceptera denna Integritetspolicy samtycker du till att vi får samla in, använder, lämna ut och spara dina personuppgifter på de sätt som beskrivs i denna Integritetspolicy. Vid förändring i vår integritetspolicy kommer denna sida att uppdateras.

1. Vad är GDPR?
GDPR är en dataskyddsförordning och en förkortning av “General Data Protection Regulation”. GDPR börjar gälla i hela EU den 25 maj 2018 och ersätter den nuvarande Personuppgiftslagen (PUL).

2. Vem är registeransvarig för mina personuppgifter?
Saddler Scandinavia AB, Box 10224, 434 23 KUNGSBACKA, med telefonnummer 0300-154 00 är registeransvarig för de personuppgifter som du skickar till oss och ansvarar för dina personuppgifter i enlighet med gällande dataskyddsbestämmelser.

3. Vilken typ av personuppgifter samlar ni in och hur använder ni och behandlar ni mina personuppgifter?
Vi samlar in persondata som du skickar in till oss exempelvis när du gör en beställning, anmäler dig till vårt nyhetsbrev eller kontaktar vår kundservice. Dina personuppgifter som du skickar in till oss kan innehålla kontaktinformation och information om din betalning. Nedan kan du läsa mer ingående hur vi behandlar dina personuppgifter.

4. Beställningar/köp
Personuppgifter behandlas för att:
• Leverera en köpt produkt, inklusive avisering om leverans
• Hantera betalningar, inklusive analyser av vilka betallösningar som ska erbjudas
• Hantera retur-, reklamation- och garantiärenden

De kategorier av personuppgifter som behandlas är:
• Namn
• Kontaktuppgifter, exempelvis adress, e-post och telefonnummer
• Betalinformation, exempelvis transaktionsreferens och transaktionstidpunkt
• Betalningshistorik
• Orderinformation, exempelvis vilken vara som har beställts

Laglig grund: Fullgörande av köpeavtal

5. Nyhetsbrev
Personuppgifter behandlas för att:
• Erbjuda inspiration, kampanjer, förmåner, rabatter, generella och personliga erbjudanden, inbjudningar till utförsäljningar, gåvor eller annan direktmarknadsföring.
• Baserat på analyser kan mottagare av vårt nyhetsbrev delas in i olika kundgrupper för att ge olika grupper (segment) olika erbjudanden.

De kategorier av personuppgifter som behandlas är:
• Namn
• Kontaktuppgifter, exempelvis adress, e-post och telefonnummer.
• Bostadsort
• Köphistorik
• Användargenererad data, till exempel klick- och besökshistorik.

Tekniska uppgifter om dator, mobiltelefon och andra enheter som du använder och dess inställningar, exempelvis språkinställning.

Laglig grund: Berättigat intresse

6. Kundserviceärenden
Personuppgifter behandlas för att:
• Kunna identifiera och kommunicera med kunden och besvara förfrågningar som kommer in till kundtjänst via telefon eller i digitala kanaler, inklusive sociala medier.
• Utreda klagomål- och supportärenden, inklusive teknisk support.

De kategorier av personuppgifter som behandlas är:
• Namn
• Kontaktuppgifter, exempelvis adress, e-post och telefonnummer
• Din korrespondens
• Uppgift om tidpunkt för köp, fel eller klagomål på produkt
• Tekniska uppgifter om din utrustning som är nödvändig för supportärenden

Laglig grund: Berättigat intresse

7. Marknadsföring
Personuppgifter behandlas för att:
• Visa relevanta produktrekommendationer, påminna om kvarglömda/övergivna digitala varukorgar eller spara varukorg för att förenkla framtida köp eller liknande åtgärder.
• Skicka direktmarknadsföring via e-post, sociala medier eller andra kanaler för kommunikation.

De kategorier av personuppgifter som behandlas är:
• Namn
• Kontaktuppgifter, exempelvis adress, e-post och telefonnummer
• Bostadsort
• Uppgifter om hur kunden använder företagets webbsidor och andra digitala kanaler
• Uppgifter om genomförda köp
• Användargenererad data, till exempel klick- och besökshistorik

Laglig grund: Berättigat intresse

8. Utvärdering/Utveckling
Personuppgifter behandlas för att:
• Göra tjänster mer användarvänliga, exempelvis ändra användargränssnittet för att förenkla informationsflödet eller för att lyfta fram funktioner som ofta används i våra digitala kanaler
• Ta fram underlag i syfte att förbättra varu- och logistikflöden, exempelvis genom att kunna prognostisera inköp, lager och leveranser
• Ta fram underlag i syfte att utveckla och förbättra vårt sortiment
• Ta fram underlag i syfte att utveckla och förbättra vår resurseffektivitet ur ett miljö- och hållbarhetsperspektiv, till exempel genom att effektivisera inköp och planering av leveranser
• Ta fram underlag i syfte att förbättra IT-system för att höja säkerheten för våra besökare och kunder generellt

De kategorier av personuppgifter som behandlas är:
• Köp- och användargenererad data, exempelvis klick- och besökshistorik
• Bostadsort
• Din korrespondens och feedback avseende våra tjänster och produkter
• Teknisk data rörande enheter som används och inställningar till exempel språkinställning, IP-adress, webbläsarinställningar, tidzon, operativsystem, skärmupplösning och plattform

Laglig grund: Berättigat intresse

9. Rättsliga förpliktelser (bokföringslagen, produktansvar, produktsäkerhet och skydd av personuppgifter i IT-system)
Personuppgifter behandlas för att:
• Kunna uppfylla rättsliga förpliktelser, enligt krav i lagar, domar eller myndighetsbeslut. Dessa kan till exempel avse krav avseende produktansvar och produktsäkerhet. Det kan också vara framtagande av kommunikation och information till allmänheten och kunder om produktlarm och produktåterkallelser vid en defekt eller hälsovådlig vara eller i den mån det krävs av annan lag och kan hänföras till en enskild individ

De kategorier av personuppgifter som kan behandlas är:
• Namn
• Kontaktuppgifter, exempelvis adress, e-post och telefonnummer
• Din korrespondens
• Uppgift om tidpunkt för köp, fel eller klagomål på produkt
• Betalningsinformation

Laglig grund: Rättslig förpliktelse

10. Lagöverträdelser
Personuppgifter behandlas för att:
• Utreda eller förhindra bedrägerier eller andra lagöverträdelser
• Förhindra skräppostutskick, trakasserier, försök till olovliga köp eller andra åtgärder som är förbjudna
• Skydda och förbättra vår IT-miljö mot angrepp och intrång

De kategorier av personuppgifter som behandlas är:
• Köp- och användargenererad data, exempelvis klick- och besökshistorik
• Data rörande enheter som kunden använder och inställningar, exempelvis språkinställning, IP-adress, webbläsarinställningar, tidzon, operativsystem, skärmupplösning och plattform
• Uppgifter om hur våra digitala tjänster används

Laglig grund: Rättslig förpliktelse

11. Cookies
Vi använder cookies för att ge dig den bästa upplevelsen av vår webbplats. En cookie är en liten textfil som lagras i din dator. När du besöker en webbplats som använder cookies gör det att webbplatsen kommer ihåg dina personliga inställningar, exempelvis språk. Cookies används också för statistiska ändamål.
I inställningarna för din webbläsare kan du ändra så att cookies inte sparas. Detta medför dock att du inte kan ta del av webbplatsens fulla funktionalitet då den bygger på användningen av cookies.

12. Vem har tillgång till mina personuppgifter?
Saddler Scandinavia AB lämnar inte ut dina personuppgifter eller din e-post till tredje part, såvida inte särskilda skäl föreligger. Personuppgifterna kan komma att överföras till Saddlers samarbetspartners när det gäller marknadsföring, distribution, transporter, betallösningar och IT-tjänster. I dessa fall behandlar partners uppgifterna som självständiga personuppgiftsansvariga i enlighet med deras egna integritetspolicyer och hanteringsinstruktioner.

Saddler strävar efter att behandla personuppgifter inom EU/EES samt samarbeta med partners och leverantörer som behandlar personuppgifter inom EU/EES.

13. Hur lagrar ni mina personuppgifter?
Behandlingen sker enligt gällande lagstiftning och innebär att personuppgifter inte bevaras under en längre tid än vad som är nödvändigt med hänsyn till ändamålen med behandlingen. Detta innebär rent praktiskt att uppgifter gallras bort då de inte längre är aktuella eller nödvändiga för analyser eller direktmarknadsföring och de ändamål som de har samlats in för. Vid all hantering av personuppgifter iakttas dock alltid hög säkerhet och sekretess.

14. Vad är mina rättigheter?
Tillgång
Vi vill vara öppna och transparenta med hur vi behandlar dina uppgifter. Du har rätt att begära tillgång till dina uppgifter som av oss lämnas i form av ett så kallat registerutdrag. Ifall du vill ha sådan information ska du lämna in en skriftlig begäran till oss. Begäran ska enligt personuppgiftslagen skickas in underskriven av dig per post och kan alltså inte skickas per e-post. Om vi tar emot en begäran om tillgång, kan vi komma att fråga om ytterligare uppgifter för att säkerställa vilka uppgifter du vill ta del av och att vi lämnar ut uppgifterna till rätt person.

Rättelse
Du har alltid rätt att begära att dina personuppgifter rättas om uppgifterna är felaktiga. Inom ramen för det angivna ändamålet har du också rätt att komplettera eventuellt ofullständiga personuppgifter.

Begränsning och radering
Du har rätt att begära begränsning eller radering av personuppgifter som vi behandlar om uppgifterna inte längre är nödvändiga för de ändamål för vilka de har samlats in eller behandlats. Du har även rätt att begränsa eller radera personuppgifterna om du anser att personuppgifterna behandlats på ett olagligt sätt. Notera att vi inte kan radera dina personuppgifter om de krävs av någon juridisk lag.

Klagomål
Du har rätt att lämna klagomål till tillsynsmyndigheten Datainspektionen, www.datainspektionen.se.

Du kan alltid kontakta oss om du har några frågor eller funderingar om vår integritetspolicy.
E-mail: customer.support@saddler.com
Telefon: 0300 154 00
Adress: Saddler Scandinavia AB, Kabelgatan 14 Box 10224, 434 23 Kungsbacka, Sverige
Återförsäljare
Saddler
Saddler
Saddler
Saddler