Stäng
Populära sökningarNyheterVäskorBältenAccessoarerBästsäljareOutlet
Start/Kundservice/Köpvillkor

Köpvillkor

Har du några frågor eller funderingar är du varmt välkommen att kontakta vår kundservice.

Allmänt

Dessa allmänna villkor (nedan “Villkoren”) gäller för alla beställningar som en kund (i det följande “du” eller “dig”) gör från Saddler Scandinavia AB, org.nr. 556596–7758 (i det följande “Saddler”, “oss” eller “vi”).

När du använder vår webbplats saddler.se respektive saddler.com (nedan “webbplatsen” eller “butiken”) för att se vårt sortiment, göra en beställning eller söka information om oss så godkänner du att Villkoren gäller. Det är därför viktigt att du läser igenom dem noggrant, så att du förstår vilka rättigheter och skyldigheter som gäller för oss och för dig.

Vi förbehåller oss rätten att ändra Villkoren efter behov, utan att meddela dig på förhand. Vi kommer dock alltid att tillämpa den version av Villkoren som gällde vid den tid då du gjorde en viss beställning på den beställningen, såvida inte ändringen av Villkoren föranletts av ny eller ändrad lagstiftning.

Beställning

Vi godtar inte beställningar från personer som är under 18 år eller som står under förmyndarskap eller förvaltarskap. Vi levererar endast till fysiska leveransadresser, inte till boxadresser eller företagsadresser. Vi levererar för närvarande till Österrike, Belgien, Bulgarien, Kroatien, Tjeckien, Danmark, Estland, Finland, Frankrike, Tyskland, Gibraltar, Grekland, Ungern, Island, Irland, Italien, Lettland, Litauen, Luxembourg, Malta, Nederländerna, Norge, Polen, Portugal, Rumänien, Slovakien, Slovenien, Spanien och Sverige. Vi förbehåller oss rätten att neka en beställning.
När du gör en beställning på webbplatsen måste du uppge vissa personuppgifter. Du ansvarar själv för att de uppgifter som du fyller i är korrekta och kompletta. Information om hur Saddler behandlar dina personuppgifter finns i vår Integritetspolicy. För information om hur vi använder cookies, se vår cookiepolicy.
VÅR INTEGRITETSPOLICY

När du har slutfört din beställning skickar vi en orderbekräftelse till din e-postadress. I bekräftelsen finner du alla uppgifter om produkter, pris, fakturerings- och leveransadress. Är något fel i orderbekräftelsen ska du omedelbart kontakta oss via e-post till online.support@saddler.com. Du ansvarar själv för att den e-postadress som du uppger är korrekt och för att meddela oss om den ändras.

Om vi av någon anledning inte kan leverera det du beställt så kommer vi att informera dig om detta så fort vi kan. Du väljer i detta fall om du vill acceptera en ny leveranstid eller, om din order inte är komplett, att häva köpet. Vi tar inte ut någon avgift för detta, utan makulerar beställningen innan leverans. Får vi inget svar inom två dygn skickar vi de beställda varor som finns i lager.

Om du redan har betalt för varor som vi inte kan leverera så kommer vi att betala tillbaka den del av beloppet som avser de varor som vi inte kan leverera, med samma betalningssätt som du använde när du gjorde din beställning. Om detta inte är möjligt kommer vi att kontakta dig för att lösa återbetalningen på annat sätt.

Produktinformation och lager

Vi reserverar oss för eventuella tryckfel på denna webbplats, lagersaldofel samt för slutförsäljning av produkter. Vi garanterar inte att bilderna återger produkternas exakta utseende, då en viss färgskillnad kan förekomma beroende på bildskärm, fotokvalitet samt upplösning. Vi strävar dock alltid efter att exponera produkterna så korrekt som möjligt. De mått som anges på produkterna ska ses som ungefärliga värden, som kan variera något. Måtten ska inte uppfattas som en garanti på produktens faktiska mått.

Vår målsättning är alltid att de varor som vi visar på webbplatsen ska finnas för leverans, men vi kan inte garantera att så alltid är fallet. Vi förbehåller oss också rätten att när som helst och utan föregående meddelande upphöra med försäljningen av en viss vara.

Priser och betalning

Alla priser i butiken anges i vald valuta, inklusive moms (för närvarande 25 %) och eventuell tullkostnad, men exklusive frakt. Vi reserverar oss för prisändringar orsakade av prisändring från leverantör, feltryck i prislistan samt felaktigheter i priser beroende på felaktig information och förbehåller oss rätten att justera priset. Vid sänkt pris, realisation eller liknande erbjudanden gäller de angivna priserna så långt lagret räcker. Eventuella rabatter gäller vid ett köptillfälle och de kan inte föras över på returer, byten, reklamationer eller framtida beställningar.

Betalning sker genom Klarna Checkout med flexibla, valbara betalmetoder. För mer information om Klarnas tjänster eller frågor om dem hänvisar vi till klarna.com eller Klarnas kundtjänst.

Vi förbehåller oss rätten att överlåta eller pantsätta betalningsfordringar för utförda leveranser till tredje part. Om det sker kommer du att underrättas om detta.

Leverans och frakt

Våra normala leveranstider är:

Sverige: 1–3 helgfria vardagar (PostNord, ombud eller varubrev*)
Övriga Norden: 4–6 helgfria vardagar (Bring)
Övriga Europa: 3–5 helgfria vardagar (DHL, hemleverans**)

*Varubrev, paketet delas ut i din postlåda. Om paketet inte får plats i postlådan levereras det vid din dörr eller i en påse som hängs utanpå din postlåda. Du aviseras när leveransen är utförd.
**Paket till Estland, Lettland och Litauen levereras endast till närmaste ombud.

Leveranser inom Sverige (försändelser med PostNord) ska lösas ut hos ombud inom sju (7) dagar för att förhindra att paketet går i retur.

Från och med den 1 oktober 2022 ska paket som levereras av Bring (övriga Norden) till utlämningsställe, dvs. paketombud och paketbox, lösas ut hos ombud inom sju (7) dagar för att förhindra att paketet går i retur.

Observera att leveranssätt i dagsläget ej är valbart.

Vi strävar alltid efter att leverera inom ovan angivna tider, men det kan hända att en leverans försenas på grund av omständigheter utanför vår kontroll. Om förseningar i leveransen skulle uppstå (utan att vi har meddelat dig om längre leveranstid), kontakta oss på: customer.support@saddler.com. Skulle leveranstiden överskrida 30 dagar har du rätt att häva ditt köp.

Vi erbjuder alltid fri frakt i alla nordiska länder (Sverige, Danmark, Norge och Finland). I övriga länder debiteras normalt en standardfrakt om 8 EUR. Fraktkostnaden redovisas tydligt under beställningsprocessen, innan du slutför beställningen. Kan vi inte leverera alla varor du beställt samtidigt så tar vi inte ut ytterligare fraktkostnader för efterföljande leveranser av samma slag som den första.

Om en vara har skadats under transporten ber vi dig att om möjligt anmäla detta genast, på utlämningsstället. Hämtar du varan i en butik kan du anmäla eventuella skador till butikspersonalen.

Outlösta paket

För paket som inte blir utlösta debiterar vi en avgift. Avgiften täcker en del av de kostnader som uppstår för expediering, packning, emballagering och returbehandling på lager.

Kostnad för outlöst paket:
Sverige: 200 SEK
Norge: 200 NOK
Danmark: 200 DKK
Finland & övriga länder: 20 €

Ångerrätt och returer

Vid köp av varor på webbplatsen har du som kund en lagstadgad 14 dagars ångerrätt som gäller från det att du har tagit emot en vara som du har beställt.

Hur du utnyttjar din ångerrätt

Fyll i returformuläret med vilka produkter du önskar returnera. Lägg sedan kortet med produkterna i returpaketet. Packa produkterna omsorgsfullt i Saddler-kartongen och fäst returfraktetiketten på utsidan av paketet, se till att täcka den gamla etiketten ordentligt.

Lämna in returpaketet på närmaste postombud. Be alltid om ett inlämningskvitto.

För returer från Norge, kontakta oss på online.support@saddler.com så skickar vi en tullfaktura och returfraktsetikett till dig.

Returkostnaden står du för. Vi debiterar följande kostnad:

Sverige: 0 kr
Norge: 69 NOK
Danmark: 39 DKK
Finland: 5 EUR
Övriga länder: 8 EUR

När din retur behandlats får du en bekräftelse (via Klarna) och återbetalning/kreditering av ditt köp sker inom 14 dagar. På återbetalningsbeloppet förbehåller vi oss rätten att dra av en summa motsvarande värdeminskningen jämfört med varans ursprungliga värde vid använd eller skadad produkt.

Om du hellre vill använda Konsumentverkets ångerblankett hittar du den nedan. Den innehåller också information om ångerrätten.

Byte

Vill du göra ett byte av en produkt så gör du en retur enligt ovanstående anvisning och lägger sedan en ny order i butiken.

Reklamationer och klagomål

Vi inspekterar alla varor innan de skickas till våra kunder. Skulle varan ändå vara skadad eller felexpedierad när den anländer åtar vi oss i enlighet med gällande konsumentlagstiftning att kostnadsfritt åtgärda felet. Du måste dock underrätta oss om felet inom skälig tid efter det att du borde ha märkt det (reklamation).

Hur du gör för att reklamera

Eventuella fel och defekt ska alltid reklameras till online.support@saddler.com där du anger ditt namn, din adress, e-postadress, ordernummer och en beskrivning av felet.

Om det inte lyckas oss att åtgärda felet eller leverera en liknande produkt, återbetalar vi dig för den defekta produkten i enlighet med gällande konsumentlagstiftning. Vi står för returfrakt vid godkända reklamationer.

Vi förbehåller oss rätten att neka en reklamation om det visar sig att varan inte är felaktig i enlighet med gällande konsumentlagstiftning. Vid vår bedömning av reklamationer följer vi rättspraxis och riktlinjerna från Allmänna Reklamationsnämnden (”ARN”).

Om vi inte kan komma överens angående en reklamation kan du vända dig direkt till ARN, www.arn.se, med postadress ”Allmänna reklamationsnämnden, Box 174 101 23 Stockholm”. Saddler medverkar i ett eventuellt alternativt tvisteförfarande och följer ARN:s rekommendationer. Du har också möjlighet att skicka ditt klagomål till ODR-plattformen, som är EU:s plattform för tvistlösning på nätet. Genom plattformen kan konsumenter och företag själva försöka lösa ett klagomål eller komma överens om ett alternativt tvistlösningsorgan att skicka klagomålet till. Plattformen är kostnadsfri och finns på alla officiella EU-språk.

Immateriella rättigheter

Alla immateriella rättigheter, till exempel varumärken och upphovsrätt, på webbplatsen tillhör Saddler eller, i förekommande fall, dess licensgivare. Användning av vår webbplats och dess innehåll, helt eller delvis, får enbart ske för ditt eget personliga och icke-kommersiella bruk. Bilder, texter och annat innehåll får alltså inte, varken helt eller delvis, kopieras och användas för andra syften utan vårt föregående skriftliga tillstånd.

Bolagsinformation

Saddler Scandinavia AB är ett svenskt aktiebolag med säte i Kungsbacka.
Besöksadress: Kabelgatan 14, 434 37 Kungsbacka
Postadress: Box 10224, 434 23 Kungsbacka
Org.nr. 556596–7758
Momsregistreringsnummer: SE556596775801

Tfn. +46-300 154 00
e-postadress: online.support@saddler.com

Saddler Scandinavia AB är ett svenskt aktiebolag med säte i Kungsbacka.

Besöksadress: Kabelgatan 14, 434 37 Kungsbacka

Postadress: Box 10224, 434 23 Kungsbacka

Org.nr. 556596–7758

Momsregistreringsnummer: SE556596775801


Tfn. +46-300 154 00

Är du privatkund? vänligen kontakta: online.support@saddler.com


Är du ett företag eller återförsäljare? vänligen kontakta: customer.support@saddler.com